تحليل التغير المكاني لصناعة الطابوق في ناحية النهروان وآثاره البيئية للمدة (1987ـ 2013)

 

 تحليل التغير المكاني لصناعة الطابوق في ناحية النهروان
 وآثاره البيئية للمدة (1987ـ 2013)


رسالة تقدم بها 

أثير عباس مهدي محمد الزبيدي



الى مجلس كلية التربية /ابن رشد ـ جامعة بغداد 

وهي جزء من متطلبات نيل درجة ماجستير في الجغرافية 



بإشراف 

أ.م.د. عمران بندر مراد 

1435 هـ بغداد 2013م


                                 مستخلص الرسالة

الجغرافية الصناعية حقل من حقول الجغرافية الاقتصادية، وهي تهدف إلى تحديد المواقع الصناعية المناسبة لاختيار أفضلها لغرض توطين المنشآت الصناعية ، لما للصناعة من دور بارز في الأساس الاقتصادي للمدن وتحسين مستوى الدخول ، لكونه يغذي بمنتجاته كافة القطاعات الاقتصادية ، يهدف البحث إلى تشخيص الأسباب التي أدت إلى تغيير مواقع صناعة الطابوق من المناطق المحيطة بالعاصمة بغداد إلى مجمع النهروان الصناعي ، بوصفه من أهم المجمعات على مستوى محافظة بغداد.

وتعد المجمعات الصناعية أسلوباً حديثاً في تجميع المشاريع الصناعية وإنشائها بشكل يؤمن تقليل التكاليف الاقتصادية للمصانع القائمة فيها من تقليل تكاليف النقل والإنتاج والتسويق والخدمات الأخرى والتقليل من نسبة التلوث ، ولهذا السبب تم اتخاذ القرار السياسي والبيئي بنقل هذه الصناعة من مواقعها السابقة الى مجمع النهروان ، وبسبب تأثيرها على جمالية المدن الأمر الذي يحتم تجميعها خارج حدود المدن ، وهو أحد الأهداف التي يقوم عليها إنشاء المجمع فضلاً عن الأهداف الأخرى ، كأن يكون المجمع أداة للقضاء على التخلف الاقتصادي وتحقيق الرفاهية الاجتماعية في الأقاليم الأقل تطوراً وفي المناطق الريفية ، ومن ثمَ فإن المجمعات الصناعية يمكن أن تكون جسراً يربط بين التنمية الصناعية الإقليمية من ناحية وبين التخطيط الحضري من ناحية أخرى .

        ونجاح الصناعة واستقرارها يعتمد إلى حد ما على الاختيار المناسب لها ومن هنا تبرز أهمية مساهمة عوامل التوطن المتواجدة في المنطقة المختارة سواء على مستوى المحافظة أو على مستوى القضاء أو الناحية واستغلالها بأفضل الطرق وأكفئها ، وكان لعوامل التوطن الصناعي الموجودة في ناحية النهروان دور كبير في اختيار ناحية النهروان كموقع بديل لهذه الصناعة والمتمثلة (السوق ، النقل ، رأس المال ، الطاقة والوقود ، اليد العاملة) وقد اعتمد المخططين على هذا الاساس بالإضافة إلى اتجاه الريح في اختيار موقع النهروان لما له من امتيازات سابقة الذكر.

إنَ بناء مجمع النهروان الصناعي له تأثيرات اقتصادية وعمرانية واجتماعية ، ومنها توفير فرص العمل بتشغيل الأيدي العاملة من منطقة النهروان، التي بلغت حوالي (27.9%) من إجمالي العاملين في المجمع، استحوذت على حوالي (27.7%) من إجمالي الأجور المدفوعة لهم ، أما المحافظات الجنوبية فقد ساهمت بحوالي (72.1%) من إجمالي العمالة في المجمع ، استحوذت على حوالي (72.3%) من إجمالي الأجور المدفوعة لهم.

   أما التأثيرات العمرانية فتتضح في بناء ناحية النهروان (مدينة صدامية النهروان سابقاً) التي خصصت لسكن العاملين في المجمع ، حيث تبعد مسافة (9) كم عنها، أن من أهم المشكلات التي يعاني منها المجمع  قلة المياه، الوقود ،الإنتاج.

   ونظراً لندرة الدراسات الجغرافية التي تناولت أحد فروع الصناعة التحويلية (صناعة الطابوق) وضمن منهجية جغرافية الصناعة في محافظة بغداد ، وإيماناً بأهمية هذا الموضوع جاءت هذه الدراسة (تحليل التغير المكاني لصناعة الطابوق في ناحية النهروان  وآثاره البيئية للمدة (1987ـ 2013)) وللكشف عن واقع صناعة الطابوق في الناحية وابراز خصائصها الجغرافية والمشاكل التي تواجهها . فضلاً عن تحديد اتجاهها المستقبلي باستخدام أسلوب تنبؤي من خلال برنامج (spss) ( الحقبة الخاصة بالعلوم الإنسانية ) والاعتماد على السلسلة الزمنية إذ تم التنبؤ لصناعة الطابوق في محافظة بغداد لغاية عام 2020وهذا ما يتطلب من المخططين و أصحاب القرار إتخاذ القرارات المواكبة للحاجة مع الإنتاج المتوقع الوصول إليه.   

يقترح الباحث ضرورة وضع خطة لبناء المجمعات الصناعية تغطي أنحاء العراق كافة على مستوى المدينة والريف ، والبدء ببناء المجمعات الحاضنة ، لانخفاض كلفة بنائها ، وبهدف تطوير الصناعات الصغيرة في القطر واستخدام الطاقة البديلة للنفط الأسود (الغاز الطبيعي) لما لهذا النوع من الوقود من مزايا مما يقلل من نسبة التلوث الناتج عن هذه الصناعة بدل من حرقه بصورة مباشرة ، ومن دون استثمار أو مد أنبوب لنقل النفط ومشتقاته من مصفى الدورة إلى المجمع، لتزويد المشاريع الصناعية فيها بما تحتاجه من الوقود للتقليل من تكاليف نقل الوقود.

The Analysis of the Spatial Change for the Manufacturing of Bricks at AL-Nahrawan distract Province and its Environmental Effects

(1987-2013)

 

A PhD Dissertation submitted by

Atheer Abbas Mahdi Al-Zubaidy

 

To the Council Of College of Education – Ibn Rushd– Baghdad University As Partial Fulfillments For The Requirements To Award M.A. degree in Geography

 

 

  Supervised by

Asst. Prof. Dr. Omran Bandar Murad

 

 

2013 A.C.          Baghdad        1434 A.H




Abstract 

     Industrial geography is a branch of economic geography. It aims at analyzing the location of industry.  It is the ideal for choosing location for settling those industries. Both civilization and social progress depend on the development of the industrial sector. Industrial geography is a branch of economic geography. It aims at diagnosing the reasons leading to the change of brick industry from areas surrounding Baghdad in addition to providing Al-Nahrawan Industrial Complex as the most important complex Baghdad level.

     Industrial complexes are regarded as a modern method for industrial projects and establishing them in a manner that reduce the economic costs of the existing factories through the reduction of the costs of transportation, marketing, and other services. The care of the state with industrial complexes has many reasons like the industrial development. The pollution made the state decide to move them outside the city.  They have bad affect manifested the beauty of the city. Consequently, the Industrial complexes become an instrument of terminating the economic backward and achieving social prosperity in the less developed areas like the country.

The study was subdivided into four chapter; the first two chapters represent the theoretical and applied side. Chapter One is entitled (Characteristic Natural Geography) and (Population and their economic characters features), while the second chapter tackle the manufacturing of bricks (its development and the manner of making and types and uses).

A

The third chapter tackle the study of industrial settlement in Al-Nahrawan Industrial complex. The researcher indicated to the preliminaries before the stage of settlement with a discussion the investment and the justifications and the incitements , then the land uses. In addition to the future prediction of the brick industry by use of SPSS which was  predicted in 2020.

Chapter Four examined the problems from which brick industry suffering in Baghdad Governorate which can be included in five points:

1.  The problem of power and fuel.

2.                 The problem of water.

3.                The problem of working hands.

4.                The problem of production.

5.                The problem of market.

The second inquiry tackled the pollutant and the effect on Baghdad Governorate.  

 

     The basic means of establishing Al-Nahrawan Industrial complex is to reduce the effects resulting the manufacturing of brocks and tanning on Baghdad city.

Al-Nahrawan Industrial complex had economic, architecture affects like providing jobs in Al-Nahrawan Region, which is %27.9 out of the wages paid. The southern government has contributed in %72.1 in the complex. It occupied %72.3 out of the wages paid.

     The architectural affect show that in the building of Al-Nahrawan province (formerly Saddam city of Al-Nahrawan) which is dedicated to the residence of the workers in the complex. It is located 9 km away. The most important problems which the complex suffers from are the rarity of water resources.

B

     The research suggest that that study should put a plan to cover all he country on the city and country level, and to start building comprehensive complexes for the reduced cost of building. For the purpose and using alternative power (natural gas for example). This type of energy reduces the pollution rate instead of burning it or by extending the oil pipelines and derives in Al-Dura refinery to the complex/ to provide the Industrial complexes with the fuels  to reduce cost. 







تحميل الرسالة



top4top    



mega.nz    
تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -